sunnuntai 13. marraskuuta 2016

AmpiaspesÀ

San Gregorio iltana kun olin saapunu kotiin toisen suomalaisvaihtarin kaa mulle kerrottiin, ett pÀivÀllÀ oli ampparinpesÀ tippunu ja nyt keittiö oli tÀynnÀ amppareita. Kuljettiin sisÀÀn vanhempien makkarista mun huoneeseen ja vietiin tavarat sinne. Ulos mentiin sosiaalisoitumaan ja jutteleen matkasta. SiinÀ vaiheessa host isÀ tuli jonkun sumutinpullon kaa pihaan ja sano et nyt savutetaan kaikki ampparit pois. Istuttiin loppuilta ulkona ja kÀytÀvÀn ovi keittiöön ja olohuoneeseen oli tukittu vaatteilla ja painavalla levyllÀ. Sit yöllÀ kun toisen suomalaisvaihtarin piti lÀhtee et kerkeis bussiinsa meidÀn piti kulkee vanhempien ja mun siskojen makuuhuoneen lÀpi joskus yhen aikoihin yöllÀ. Kaikki nukku ja me yritettiin kulkee mahollisimmaan hiljaa.

Seuraavana aamuna kÀytÀvÀn ovi oli auki ja host isÀ oli pesemÀssÀ kaikkia astioita kun tulin aamupalalle. Menin kouluun ja kun tulin kotiin mulle kerrottiin et ampparit kaikki ei ollu hÀvinny ja olkkari/keittiö on sumutettu uudestaan. EikÀ sinne saa mennÀ 8 tuntiin. Myöskin et sun lounas on sun huoneessa. No kun pÀÀstiin kotiin menin mun huoneeseen viemÀÀn kamat ja peseen kÀdet. Samalla aikaa mama oli et hyvÀÀ ruokahaluu ja jos tule ongelmii herÀtÀ meidÀt. No sit menin syömÀÀn omaan huoneeseen mun lounasta ja se oli asadoa=lihaa eikÀ yhtÀÀn muuta sen lisÀks. Se oli kylmÀÀ lihaa ja paljon lÀskii. Sit huomasin et mulla on kaks haarukkaa. Siin vaihees tuli sellanen fiilis et ei oikeesti kuinka tÀÀ tilanne vois olla enemmÀn koominen tai suoraan jostain elokuvasta. MeillÀ on amppareita ja sisÀÀn ja ulos pÀÀsee vaan vanhempien huoneenkautta. Mulla on kylmÀÀ lihaa ja kaks haarukkaa jolla syödÀ se. Jotenkin samaan aikaan Àiti soitti skypessÀ ja kerroin sille tilanteesta ja se vaan nauro ja nauro. Iltaruuaks tilattin pizzaa ja syötiin pihalla.

Sit seuraavana aamun kun olin taas menossa aamupalalle nÀin kuinka paljon niitÀ amppareita oikeesti oli lattialla ja ulkona. Vaihtareille sanotaan ettÀ vuoden aikana tulee paljon erilaisia ja yllÀttÀviÀ kokemuksia. TÀtÀ en kyll ois ikinÀ osannu oottaa. ErittÀin huvittava kokemus!!